چهار اصل راهبردی آمریکا برای تسلط بر جهان

http://www.rajanews.com/sites/default/files/content/images/story/94-02/03/13940202183409583_PhotoL.jpgآمریکا برای رهبری موثر در جهان در حال تغییر، باید براساس ارزش های خود زندگی کند؛ براساس این ارزش ها تغییرات در جهان را شکل دهد. آمریکا با ارزش های خود می خواهد جهان را رهبری کند.




سرویس سیاسی-سفیران بصیرت: دکتر سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با حضور در دانشگاه خلیج فارس بوشهر به سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از سخنرانی خود از سند استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال 2015 سخن به میان آورد و گفت:سند استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۵ را با دقت بررسی نمایید.

 

به گزارش رجانیوز سعید جلیلی به تشریح سند استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۵ پرداخت و به ۴ اصلی که به عنوان راهبرد آمریکا در سال جاری میلادی مورد توجه قرار گرفته، اشاره کرد.

 
وی در تشریح اصل نخست، اظهار داشت: یکی از اصولی که در سیاست خارجی ایالات متحده آمده، تاکید بر این نکته است که رهبری قوی و مستمر آمریکا در جهان ضروری است و آنچه ما را متحد می کند، اجماع ملی بر این است که رهبری آمریکا بر جهان اجتناب ناپذیر است. رهبری آمریکا بر جهان همیشگی است و این رهبری برپایه منافع ملی ایالات متحده بنا نهاده شده است. هیچ جایگزینی برای رهبری آمریکا وجود ندارد و رهبری آمریکا در قرن جدید، مانند قرن گذشته، همچنان ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی در ادامه بررسی سند استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال جاری میلادی به اصل دوم اشاره کرد و تصریح نمود: اصل دوم این است که برای تهدیداتی که علیه منافع آمریکا باشد، یکجانبه عمل خواهیم کرد. ما با همه ابزارهای قدرت آمریکا پیش خواهیم رفت و وقتی از همه امتیازات راهبردی خود استفاده کنیم، تاثیر و نفوذ ما بیشتر خواهد شد. ما از همه امتیازات علمی و فنآوری خود برای تثبیت رهبری آمریکا استفاده می نماییم. ما در مناطق مختلف جهان اجازه نمی دهیم که راهبردهای منطقه ای ما را تهدید کنند و منافع و اهداف ما را مخدوش نمایند.

وی سپس به اصل سوم در استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۵ پرداخت و گفت: طبق این اصل، این ساختار و نظم بین المللی که ایجاد شده است، باید با رهبری مدام آمریکا به راه خود ادامه دهد؛ این سیستم در ۷۰ سال گذشته در اختیار ما بوده است.

جلیلی در ادامه به چهارمین اصل در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا مربوط به سال جاری میلادی اشاره کرد و افزود: در این اصل گفته شده که حفظ توانمندی رهبری ما همچنان بازتابی از منافع و ارزش های ماست. آمریکا برای رهبری موثر در جهان در حال تغییر، باید براساس ارزش های خود زندگی کند؛ براساس این ارزش ها تغییرات در جهان را شکل دهد. آمریکا با ارزش های خود می خواهد جهان را رهبری کند.