سه قید اساسی برای لغو تحریم ها بر اساس متن توافق نامه

http://www.598.ir/files/fa/news/1392/9/9/45344_218.jpgاظهارات مقامات مذاکره کننده ایران نیز بیانگر آن است برخلاف تاکید اولیه آنان بر لغو یکپارچه همه تحریم ها، پیش شرط های آمریکایی ها را برای توقف تحریم ها پذیرفتند.




سرویس سیاسی- سفیران بصیرت:  شاید بتوان گفت مهمترین بخش توافق هسته ای احتمالی برای ایران بحث تحریم ها باشد. لغو تحریم ها دلیل اصلی مذاکرات هسته ای در دولت روحانی بوده است. اینکه باید همه تحریم ها به طور کامل و یکجا برداشته شود جمله ایست که بارها و بارها از زبان رئیس جمهور و همچنین آقای ظریف شنیده شده و چنان واضح است که نیاز به دادن آدرس ندارد. اما آیا در گام نهایی مذاکرات قرار است تمام تحریم ها آنهم به طور کامل و یکجا برداشته شود کمیل تقی پور در یادداشتی در رجا نیوز به این پرسش پاسخ داده است

تحریم

بر اساس بیانیه مطبوعاتی لوزان تحریم هایی که آمریکا قرار است در توافق نهایی آن را متوقف کند سه قید اساسی دارد.  

 
اول آنکه، توقف تحریم ها شامل «تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه» می شود. 
 
در توضیح پسوند ثانویه در این بخش از بیانیه مطبوعاتی باید اشاره داشت: 
 
تیم مذاکره کننده آمریکا تحریم های خود علیه ایران را به دو دسته تقسیم کرده است که بر این مبنا تحریم های اولیه یعنی همه افراد آمریکایی و شرکت های خارجی که بخشی از سهامدارانش آمریکایی باشند. تحریم های ثانویه یعنی شرکت های خارجی (غیرآمریکایی ای) که هیچ سهامدارش آمریکایی نیست.  طبیعی است که در این صورت بخش اندکی از شرکت ها و افراد از لیست تحریم ها خارج می شود. 
 
دومین قیدی که آمریکایی ها برای توقف تحریم ها وضع کرده اند ، تحریم های «صرفا هسته ای» است. 
 
در توضیح این مطلب نیز ذکر این نکته ضروری است که مقامات آمریکایی پس از پیروزی انقلاب به ۴ علت ایران را مورد تحریم قرار دادند که عبارت است از : عدم اشاعه ، حقوق بشر ، تروریسم و سایر موارد. نکته قابل تامل آنکه از ۲۸ مورد تحریم های دولت و کنگره آمریکا تنها ۵ مورد تحریم های صرفا هسته ای هستند که در صورت موافقت دولت و کنگره به صورت موقت رفع می شود. 
 
سومین قید نیز که در بیانیه مذاکرات لوزان آمده، توقف تحریم های آمریکا منوط به راستی آزمایی  تعهدات ایران از سوی آژانس شده است. 
 
پس با استناد به بیانیه لوزان که مورد تایید همه طرف های مذاکره حتی وزارت امور خارجه ایران است، می توان به این نتیجه رسید که تیم مذاکره کننده در شرایط فعلی به دنبال رفع بخشی از تحریم ها بر اساس جدول زمانبدی است که با استراتژی لغو یکباره تحریم ها بلافاصله پس از اجرای توافق کاملا تفاوت دارد.
 
اظهارات مقامات مذاکره کننده ایران نیز بیانگر آن است برخلاف تاکید اولیه آنان بر لغو یکپارچه همه تحریم ها، پیش شرط های آمریکایی ها را برای توقف تحریم ها پذیرفتند. 
 
 مجید تخت روانچی نیز در نشست بررسی مذاکرات لوزان که در دانشگاه علامه برگزار شد، بدون اشاره مستقیم به آن قسمت از بیانیه مطبوعاتی لوزان که بر توقف تحریم های صرفا هسته ای اشاره دارد و در توجیه اقدام تیم هسته ای در پذیرش این قید اساسی گفت: در مذاکرات فقط درباره موضوع هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنیم و تمامی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در صورت حصول توافق لغو خواهد شد. ما از ابتدا هم نمی‌خواستیم درباره موضوعات دیگر مثل حقوق بشر صحبت کنیم، طبیعی است که تنها در این مذاکرات، تحریم‌های هسته‌ای لغو شود.