وقتی تحریم های جدید آمریکا باعث اعتراض ریاباکوف می شود اما عراقچی آن را مخالف توافق نمی داند

عراقچیبه همین دلیل بود که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه‌ و مسئول تیم مذاکره‌کننده‌ی روسیه، تصمیم آمریکا برای اضافه کردن تعدادی از مؤسسات ایرانی به فهرست تحریم‌هایش را غیرقابل قبول دانس


سرویس سیاسی-سفیران بصیرت: یکی از مباحث مهم در آستانه مذاکرات برای نهایی شدن توافق هسته ای که ذهن دلواپسان و دغدغه مندان نسبت به سرنوشت مذاکرات را به خود معطوف کرده است این سوال اساسی است که تیم مذاکره کننده هسته ای تا چه اندازه حاضر به مقاومت در مقابل زیاده خواهی های طرف غربیست؟

به عبارت دیگر آیا واکنش تیم مذاکره کننده به اقدامات غربی متناسب با برخورد آنها و بر اساس حفظ "منافع و عزت ملی" جمهوری اسلامی خواهد بود؟ تیم مذاکره کننده تا کجا "تحمیل"، "زور"، "تحقیر" و "تهدیدهای" طرف مقابل را تحمل خواهد کرد؟ آیا تیم مذاکره کننده هم مانند رهبری با مذاکره زیر شبح تهدید مخالف است؟

برای پاسخ به این سوالات شاید بد نباشد نگاهی گذرا یکی از موارد مربوط به توافق ژنو بیاندازیم. در توافق ژنو در مقابل 28 امتیازی که طرف ایزانی به طرف غربی داد قرار بر این بود طرف غربی 5 امتیاز بدهد. از عدم توازن امتیازهای داده شده با گرفته شده که قطعا با "حفظ منافع ملی" به عنوان یک پارامتر از دو پارامتر تعیین کننده یک توافق خوب از دیدگاه رهبری ناسازگار می باشد، بگذریم یکی از امتیازات طرف غربی قول دادن به این که تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند. در کمتر از سه هفته آمریکا این تعهد خود را نقض کرد  و اقدام به افزودن هفده شخص و شرکت در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران کرد و اطلاعات مربوط به یک شخص و شرکت را که پیش‌تر ذیل تحریم‌های این کشور قرار گرفته بود، به‌روز کرد و البته مدعی شد که این اقدام نقض تعهدات آن‌ها نیست.

پس از این نیز بارها و بارها آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرد که در جدول زیر تاریخ و علت هرکدام آمده است.


جدول تحریم


این تحریم ها سبب شد رهبر معظم انقلاب مذاکره با آمریکا در زمینه تحریم ها را نیز بی فایده بداند مرداد ماه سال ۹۳ بود که رهبر انقلاب در واکنش به اقدامات خلاف تعهد آمریکا چنین گفتند: «در یک سال اخیر به‌خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند... اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند... آمریکایی‌ها نه‌تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ی تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.»

و این در حالی بود که اساسا تیم مذاکره کننده قائل به جدید بودن این تحریم ها نبوده تا چه رسد به موضع گیی در قبال آن، انقلابی ترین موضع در این زمینه را عراقچی مسئول مذاکره کننده کشورمان اتخاذ نمود که این اقدامات را خلاف روح توافق ژنو دانست.

نمونه ی دیگری را که می توان نام برد مربوط به تعهد آمریکا بر توقف اعمال فشار بیشتر برای کاهش فروش نفت دانست در متن توافق نامه آمده است:« توقف تلاش برای کاهش خرید نفت خام ایران، به‌نحوی‌که مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان کنونی خرید نفت خام خود از ایران را کماکان ادامه دهند. بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران در خارج از کشور به ایران. در مورد معاملات نفتی مذکور، تحریم‌های اتحادیه‌‌ی اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل‌ونقل مرتبط، تعلیق می‌شوند.»

اما آمریکا در 21 آذرماه شرکت‌های «مید اویل آسیا»، «سینگا تانکرس»، «سیگیریا ماری‌تایم»، «فرلاند کومپانی لیمیتد» و «ویرالی سوکولنکو»را  به اتهام ارتباط با «شرکت ملی نفت‌کش ایران»، تحریم کرد که با نگاهی ابتدایی به این بند در توافق ژنو، درمی‌یابیم که تعهد «توقف تلاش برای کاهش خرید نفت...» یعنی خودداری از هرگونه اقدامی که سبب‌ساز کاهش خرید نفت می‌شود که حتی می‌تواند شامل جلوگیری از «اجرای تحریم‌های گذشته» نیز بشود؛ چراکه همین اقدام نیز سبب‌ساز کاهش فروش نفت می‌شود. عدم التزام به این «توقف تلاش...» مصداق نقض این تعهد است. به همین دلیل بود که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه‌ و مسئول تیم مذاکره‌کننده‌ی روسیه، تصمیم آمریکا برای اضافه کردن تعدادی از مؤسسات ایرانی به فهرست تحریم‌هایش را غیرقابل قبول دانست.

اما مسئولین رسمی مذاکره کننده پاسخ شایسته ای به این نقض عهد ندادند. اینکه نقض عهد آمریکا چنان واضح بود که حتی اعتراض روسیه را برانگیخت در حالی که منافع ملی کشور ما ربطی به روسیه ندارد و روسیه تنها یکی از 6 کشوریست که در میز مذاکرات مقابل ایران می نشیند اما مسئولین ما بجای ایستادگی در مقابل این نقض عهد آشکار تنها آن را مخالف روح توافق می دانند، می تواند ما را در رسیدن به پاسخ سوالات بالا کمک کند.

*منبع اخذ اطلاعات مربوط به تحریم های جدید سایت مقام معظم رهبری می باشد